Reikšmingo poveikio sprendimai logistikoje
Ekspertų įžvalgos sustiprintos kasdiene patirtimi
Šios rubrikos misija – sukurti erdvę, kurioje praktika grįstos ir veiklos tempą išbandę sprendimai bei įžvalgos suteiks atsakymus į sudėtingiausius klausimus ir bus prieinamos visiems, siekiantiems nuolat kelti logistikos standartus. Čia dalinsimės sukaupta patirtimi, gilinsimės į realių iššūkių sprendimus ir atskleisime įžvalgas, kurios padės verslams gauti didesnę pridėtinę vertę. Tai vieta, kurioje idėjos tampa impulsu praturtinti logistiką, skatinant naują mąstymą – drąsų, praktišką, kryptingą.
Klausimas Koks yra geriausias kriterijus, pagal kurį norėtų būti vertinamos logistikos įmonės?
Klientų vertinimas yra kertinis veiksnys, formuojantis ilgalaikę verslo sėkmę ir konkurencingumą. Teigiamas klientų požiūris ne tik suteikia strateginį pranašumą ir įgalina veiklos efektyvumo didinimą, bet ir kuria lojalių klientų bendruomenę, pagrįstą ilgalaikiu pasitikėjimu ir pasitenkinimu teikiamomis paslaugomis. Palankus grįžtamasis ryšys tampa ir pagrindu tvariam įmonių augimui.
Logistikos sektoriuje kaina tradiciškai laikoma vienu iš svarbiausių įmonės vertinimo kriterijų. Tačiau orientuojantis vien į kainą, derybų procesas tampa ribotas, o abiejų šalių potencialas neišnaudojamas maksimaliai. Transporto paslaugų tiekėjai, susikoncentravę tik į mažesnę kainą, praranda galimybę pasiūlyti tikrąją pridėtinę vertę, tokią kaip operatyvumas, lankstumas ir aukštos kokybės aptarnavimas, kurie gali padėti užsakovui įgyti ilgalaikių konkurencinių pranašumų. Užsakovas, savo ruožtu, netenka galimybės pasinaudoti paslaugų optimizavimo ir efektyvesnio tiekimo grandinės valdymo nauda, kurios galėtų prisidėti prie jo pozicijų stiprinimo rinkoje.
Siekdami pelnyti užsakovų pasitikėjimą per nuoseklų ir ilgalaikį vertės kūrimą, vadovaujamės 8 esminiais kriterijais, kurių pagrindinis ir nepertraukiamas prioritetas – kokybė. Nė kiek nemažesnis yra skaidrumas, ekspertiškumas ir kiti kriterijai iš mūsų „didžiojo aštuoneto“. Nors logistikoje kaina, kuri dažnai tampa jėgos derybų ašimi, tradiciškai laikoma vienu iš svarbiausių įmonės vertinimo kriterijų, mes norime būti vertinami pagal sukuriamos vertės dydį.
Pagrindiniai kriterijai, pagal kuriuos norime būti vertinami:
1. Paslaugų kokybė ir atitikimas standartams;
2. Skaidrumas ir patikimumas;
3. Kompetencija ir ekspertiškumas;
4. Lankstumas, efektyvumas ir operatyvumas;
5. Visapusė komunikacija ir aptarnavimas;
6. Teisingas kainos ir vertės santykis;
7. Aplinkosauga ir tvarumas;
8. Viršyti lūkesčiai.
Vertinimo kriterijai kitose įmonėse gali skirtis priklausomai nuo jos dydžio, geografinės padėties ir teikiamų paslaugų specifikos, tačiau šie aspektai sudaro pagrindą išsamiai ir objektyviai vertinimo metodikai, apimančiai tiek vidinių operacijų efektyvumą, tiek rinkos pozicijos stiprumą.
KLAUSIMAS Kodėl logistikos įmonės nedalyvauja ir net neatsako į konkurso užklausas?
Vadovaudamiesi savo ilgamete praktika ir patirtimi galime įvardinti bent dešimt priežasčių, kodėl logistikos įmonės neatsako į perkančiųjų organizacijų užklausas – pradedant užklausos neatitikimu verslo modeliui ir baigiant dviprasmiškais perkančiosios įmonės reikalavimais. Vis tik, apibendrinus, dažniausios priežastys ignoruoti ir taip atsisakyti dalyvauti pirkimuose yra susiję su finansinėmis, strateginėmis ir operatyvinėmis kliūtimis.
12 priežasčių, dėl kurių atsisakėme dalyvauti konkursuose:
1. Konkursų reikalavimai nesuderinami su mūsų įmonės pagrindine veiklos sritimi ir siūlomų paslaugų pobūdžiu.
2. Išteklių apribojimai – kai akivaizdu, jog logistikos sprendimų reikėtų nedelsiant, o tai reiškia reikšmingus vėlavimus ir sankcijas už juos.
3. Mažo pelningumo suvokimas – akivaizdžiai numatomas kainodaros lūkestis bei papildomos sąnaudos kokybiškam paslaugos išpildymui (pristatymo laikai; specialūs reikalavimai, t.t.)
4. Per aukštas konkurencijos lygis – prognozuojama intensyvi konkurencija, kurioje bus pateiktos itin agresyvios kainos, dažnai balansuojant ties nuline, o kartais ir neigiama pelno marža.
5. Strateginis požiūris - užklausa neatitiko mūsų verslo modelio, moralinių ir/ar etikos normų.
6. Neaiškios, dviprasmiškos sąlygos - užklausoje pateikiamos neaiškios ir/arba nepakankamai detalios sąlygos, kurios eigoje galėtų turėtų teisinių arba finansinių problemų.
7. Po kelių dalyvavimų to pačio užsakovo konkurse nei kart negavome atgalinio ryšio.
8. Pradelsti mokėjimai ir skolos.
9. Labai žemas mokumo reitingas - ypač aktualus tarp naujų užsakovų.
10. Pertekliniai reikalavimai - logistikoje įtraukiamos su transportu nesusijusios paslaugos.
11. Kompetencijų itin specifiniams užsakovo poreikiams įgyvendinti.
12. Nepalankios atsiskaitymo sąlygos ir kiti nesubalansuoti sutartiniai įsipareigojimai.
Didžiausia tikimybė, kad logistikos įmonė įsitrauks ir dalyvaus konkurse, kyla tada, kai užsakovas užtikrina aiškias, sąžiningas ir realistiškas sąlygas, atitinkančias tiek užsakovo, tiek paslaugų teikėjo interesus.